ایرباس A310 ایران ایرتور EP-MDL
هواپیمای ایرباس A310 ایران ایرتور (EP-MDL) با شماره سریال 644 در تاریخ 9 مارس 1992 اولین پرواز خود را انجام داد. این هواپیما ابتدا در تاریخ 17 دسامبر 1992 با رجیستر YR-LCB و پیکربندی صندلیهای C20Y189 به شرکت هواپیمایی رومانیایی TAROM تحویل داده شد. در آن زمان، این هواپیما یکی از پرطرفدارترین مدلهای ایرباس A310 در خط پروازی رومانی بود.
تحولات مهم هواپیمای ایرباس A310 ایران ایرتور (EP-MDL)
در سال 2010، پیکربندی کابین هواپیمای ایرباس A310 به نسخه VIP تبدیل شد و موقتاً در اختیار نیروی هوایی رومانی قرار گرفت تا در پروازهای تشریفاتی دولت رومانی از آن استفاده شود. پس از مدتی، این هواپیما در آوریل 2013 به شرکت TAROM بازگشت و پیکربندی صندلیها به وضعیت اولیه خود یعنی C20Y189 تغییر یافت. این هواپیما در تاریخ 12 سپتامبر 2016 آخرین پرواز خود را برای شرکت TAROM انجام داد و از آن زمان در فرودگاه بخارست زمینگیر شد.
در سال 2018، تلاشهای گستردهای برای انتقال این هواپیما به ایران آغاز شد. در تاریخ 25 ژوئن 2018، هواپیمای ایرباس A310 با رجیستر EK-31002 به فرودگاه ایروان منتقل شد و به شرکت Armenia Airways واگذار گردید. در تاریخ 28 آگوست 2018، ایرباس A310 با دیگر هواپیماهای ارمنی به فرودگاه مهرآباد تهران منتقل شد. پس از مدتی پارک در تهران، این هواپیما در تاریخ 27 فروردین 1398 مجدداً به ایروان بازگشت و نهایتاً در تاریخ 3 بهمن 1398 دوباره به تهران بازگشت.
در تاریخ 8 شهریور 1399، ایرباس A310 ایران ایرتور با دریافت لیوری جدید و رجیستر EP-MDL وارد عملیات شد و نخستین پرواز برنامهریزی شده خود را انجام داد.

مشخصات فنی ایرباس A310 ایران ایرتور
این هواپیما از دو موتور PW4156A ساخت شرکت پرات اند ویتنی بهره میبرد. هرکدام از این موتورها دارای طول 3.9 متر، ارتفاع 2.4 متر و وزن 4,273 کیلوگرم هستند. توان رانش هر موتور 56,000 پاوند است.
-
مدل هواپیما: ایرباس A310-325
-
طول هواپیما: 46.66 متر
-
دهانه بال: 43.89 متر
-
ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 15.80 متر
-
مساحت بال: 219 متر مربع
-
حداکثر وزن در زمان برخاست: 150,000 کیلوگرم
-
برد پرواز: 9540 کیلومتر
-
سرعت کروز: 850 کیلومتر بر ساعت
-
تعداد خدمه پروازی: 2 نفر
رویدادهای مهم ایرباس A310 ایران ایرتور (EP-MDL)
در تاریخ 26 شهریور 1399، هواپیمای ایرباس A310 ایران ایرتور که قرار بود پرواز تهران به مشهد را انجام دهد، به دلیل مشکلی در سیستم تهویه هوا و فشار کابین، دقایقی پس از تیکآف مجبور شد به فرودگاه مهرآباد بازگردد.
در اوایل بهمن 1401، هنگامی که این هواپیما در یکی از هنگرهای فرودگاه مهرآباد کشیده میشد، شیشه جلو آن با بالابرنده (Elevator) ایرباس 320 زاگرس به رجیستر EP-ZAT برخورد کرد و خسارت جزئی به ایرباس زاگرس وارد شد.
این هواپیما از ابتدای دیماه 1401 برای انجام چک زمینگیر شده بود و در تاریخ 24 اسفند همان سال، پس از انجام تستفلایت، مجدداً وارد عملیات شد.
در 16 دیماه 1402، ایرباس A310 ایران ایرتور به مدت کوتاهی زمینگیر شد تا چکهای فنی لازم را انجام دهد. این هواپیما از 26 اسفند 1402 مجدداً وارد چرخه عملیاتی شده است.
