معرفی ناوگان بوئینگ 777 در ایران
ورود ناوگان بوئینگ 777 به ایران؛ نقطه عطفی در صنعت هوایی کشور
با وجود علاقه و تمایل شرکتهای هواپیمایی ایرانی به بهرهگیری از محصولات بوئینگ، بهویژه مدلهای پیشرفته این شرکت، تا سال 1404 هیچ نمونهای از ناوگان بوئینگ 777 در ایران حضور نداشت. در سالهای گذشته، مذاکرات و تلاشهایی برای ورود این هواپیما به ناوگان هوایی کشور انجام شد، اما به دلایل مختلفی از جمله محدودیتهای بینالمللی و مشکلات قراردادی، این تلاشها به نتیجه نرسید.
قرارداد تاریخی ایرانایر با بوئینگ
پس از توافق برجام، شرکت ایرانایر قراردادی با بوئینگ امضا کرد که بر اساس آن قرار بود طی یک دوره ده ساله، سی فروند هواپیمای بوئینگ 777 شامل پانزده فروند مدل B777-300ER و پانزده فروند مدل B777X به ناوگان ایران اضافه شود. حتی بوئینگ پیشنهاد داد برخی هواپیماهای آماده تحویل که مشتریان اولیه آنها را دریافت نکرده بودند، به ایرانایر واگذار شود.
چالشها و موانع بر سر راه ورود بوئینگ 777
یکی از این هواپیماها، بوئینگ 777 سری 300ER بود که ابتدا برای ترکیش ایرلاینز ساخته شده بود، اما به دلیل مشکلات مالی و کاهش گردشگری در ترکیه، این شرکت از تحویل آن صرفنظر کرد. با این حال، به دلیل خروج آمریکا از برجام، این قرارداد نیز به سرانجام نرسید.
تحقق رؤیای ناوگان بوئینگ 777 در ایران
در سالهای اخیر، شایعاتی درباره تلاش برخی شرکتهای هواپیمایی ایرانی برای افزودن بوئینگ 777 به ناوگان خود مطرح شد، اما این تلاشها نیز بینتیجه ماند. سرانجام، در تیرماه 1404 و پس از گذشت یک دهه از توافق برجام، برای نخستین بار پنج فروند بوئینگ 777 سری 200 توسط هواپیمایی ماهان وارد ایران شد و ناوگان بوئینگ 777 در ایران رسماً آغاز به کار کرد. این اتفاق نقطه عطفی در توسعه ناوگان هوایی کشور و تجربه پروازهای دوربرد برای شرکتهای ایرانی به شمار میرود.
