معرفی هواپیمای ایرباس A310-324 با رجیستر EP-RBD در ناوگان هواپیمایی آوا
تاریخچه و خدمات هواپیمای ایرباس A310-324 در هواپیمایی آوا
هواپیمای ایرباس A310-324 با شماره سریال 576 یکی از هواپیماهایی است که تاریخ پر فراز و نشیبی را در صنعت هوانوردی پشت سر گذاشته است. این هواپیما اولین پرواز خود را در تاریخ 20 مارس 1991 انجام داد و به سرعت به یکی از مدلهای محبوب ایرباس تبدیل شد. اما داستان این هواپیما تنها به پروازهای اولیه آن محدود نمیشود. با گذر زمان و به دلیل تغییرات در مالکان و خطوط هوایی، این هواپیما از یک ناوگان به ناوگان دیگر منتقل شد و در نهایت به شرکت هواپیمایی آوا پیوست تا خدمات هوایی در ایران را ارتقاء دهد.
تاریخچه مالکیت و تغییرات ثبت هواپیما
در ابتدا، قرار بود این هواپیما با رجیستر N826PA به شرکت هواپیمایی آمریکایی Pan Am واگذار شود. اما پس از انصراف این شرکت از ادامه همکاری، هواپیمای ایرباس A310-324 با رجیستر HC-BRB به شرکت Ecuatoriana در اکوادور اجاره داده شد. این انتقال در تاریخ 27 سپتامبر 1991 صورت گرفت.
با وجود اینکه هواپیما به صورت اجارهای به شرکت اکوادور تحویل داده شد، مشکلات و اختلافاتی میان شرکت و مالک اولیه هواپیما به وقوع پیوست و در نتیجه، در تاریخ 7 مارس 1993، هواپیمای ایرباس در فرودگاه لسآنجلس مصادره شد.
پس از مصادره، این هواپیما دوباره وارد چرخه اجاره شد و در تاریخ 2 جولای 1993، با رجیستر F-OGQZ و پیکربندی کابین F12C30Y152 به Uzbekistan Airways اجاره داده شد. هواپیما در این مدت با توجه به نیازهای شرکت از طراحیهای متفاوتی برخوردار بود و توانست نقش مهمی را در حمل و نقل هوایی کشور ازبکستان ایفا کند.
در تاریخ 10 آوریل 1998، شرکت ازبکستانی تصمیم به خرید این هواپیما گرفت و رجیستر آن را به UK-31002 تغییر داد. این هواپیما در این مقطع زمانی به مدت 19 سال به عنوان یکی از مهمترین هواپیماهای ناوگان این شرکت به فعالیت خود ادامه داد.
انتقال به ناوگان هوایی تاجیکستان و ایران
در 30 جولای 2012، پس از 19 سال خدمت در شرکت Uzbekistan Airways، هواپیمای ایرباس A310 از ناوگان این شرکت کنار گذاشته شد. هواپیما در ابتدا به شرکت Asia Sky Lines تاجیکستان واگذار شد و با رجیستر EY-706 در اختیار این شرکت قرار گرفت.
پس از حدود 10 سال پارک شدن این هواپیما در فرودگاه تاشکند، سرانجام در تاریخ 4 دسامبر 2022، هواپیمای ایرباس A310-324 وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. این هواپیما پس از انجام بررسیها و آمادهسازیهای لازم، با رجیستر EP-RBD به ناوگان هوایی ایران افزوده شد.

پروازهای آزمایشی و همکاری با هواپیمایی آوا
در تیرماه 1402، هواپیمای ایرباس A310 برای مدتی به شرکت ایرانایر اجاره داده شد تا در پروازهای بازگشت حجاج از عربستان سعودی به ایران شرکت کند. این هواپیما در این مدت بهطور موقت در ناوگان ایرانایر قرار گرفت تا پروازهای حج را پشتیبانی کند.
پس از پایان این دوره و پس از انجام اقدامات لازم، این هواپیما در 15 بهمن 1402 اولین پرواز آزمایشی خود را برای هواپیمایی معراج انجام داد. این پرواز به دلیل مشکلات فنی که در سیستم پرشرایز هواپیما پیش آمد، مجبور به بازگشت به مهرآباد شد. مسافران این پرواز بعد از بازگشت با هواپیمای جایگزین به مقصد مشهد عزیمت کردند.
در تیرماه 1403، این هواپیما بهعنوان یاریرسان به ایرانایر در عملیات بازگشت حجاج، دوباره وارد ناوگان این شرکت شد و سپس جهت دریافت لیوری جدید شرکت هواپیمایی آوا در فرودگاه مهرآباد زمینگیر شد. در نهایت، از تاریخ 10 مرداد 1403، این هواپیما فعالیت خود را برای هواپیمایی آوا آغاز کرد و در عملیات پروازهای داخلی و بینالمللی این شرکت به کار گرفته شد.
مشخصات فنی هواپیمای ایرباس A310-324
هواپیمای ایرباس A310-324 از دو موتور PW4156A ساخت شرکت پرت اند ویتنی بهره میبرد. این موتورها که در زیر دو بال هواپیما نصب شدهاند، هرکدام به طول 3.90 متر و ارتفاع 2.48 متر با وزن 4273 کیلوگرم تولید میشوند. توان رانش هر موتور 56000 پاوند است و این موتور به طور خاص برای هواپیماهایی مانند ایرباس 600-300 و 300-310، بوئینگ 747-400، بوئینگ 767 و MD-11 قابل نصب است.
ویژگیهای کلی بدنی هواپیما:
-
مدل: ایرباس A310-324
-
طول: 46.66 متر
-
دهانه بال: 43.89 متر
-
ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 15.80 متر
-
مساحت بال: 219 متر مربع
-
حداکثر وزن برخاست: 157,000 کیلوگرم
-
برد پرواز: 9540 کیلومتر
-
کروی پرواز: 2 نفر
رویدادهای مهم در تاریخچه پروازی
در تاریخ 24 بهمن 1402، این هواپیما که قرار بود نخستین پرواز مسافری خود را برای هواپیمایی معراج در مسیر تهران به مشهد انجام دهد، به دلیل مشکل فنی پس از تیکآف از مهرآباد مجبور به بازگشت شد. پس از رفع مشکل فنی، مسافران این پرواز با هواپیمای جایگزین، ایرباس 321 به رجیستر EP-SSM، عازم مشهد شدند.
در تاریخ 10 بهمن 1403، این هواپیما در حال پرواز از مشهد به نجف بود که به دلیل نقص فنی در سیستم پرشرایز از مسیر خود منحرف شد و به مهرآباد بازگشت. پس از تعمیرات، این هواپیما به پروازهای خود ادامه داد و مسافران آن در پروازهای جایگزین با بوئینگ 737 شرکت معراج به نجف عزیمت کردند.
نتیجهگیری: هواپیمای آوا و نقش آن در صنعت هوانوردی ایران
هواپیمای ایرباس A310-324 پس از سالها خدمت در ناوگانهای مختلف جهان، اکنون به عنوان بخشی از هواپیمایی آوا نقش مهمی در حمل و نقل هوایی ایران ایفا میکند. این هواپیما که ویژگیهای فنی و ظاهری منحصر به فردی دارد، اکنون در مسیرهای مختلف داخلی و بینالمللی برای این شرکت فعالیت میکند. استفاده از این هواپیما به همراه دیگر هواپیماهای پیشرفته، بهطور قابل توجهی به تقویت زیرساختهای حمل و نقل هوایی ایران کمک کرده است و در آیندهای نه چندان دور، میتواند به یکی از ستونهای اصلی صنعت هوانوردی کشور تبدیل شود.
هواپیمایی آوا با بهرهگیری از این هواپیماها بهویژه ایرباس A310-324، تلاش دارد تا خدمات خود را ارتقاء دهد و به یک رقیب جدی در صنعت هواپیمایی منطقه تبدیل شود.
