پرواز شماره ۳۷۰ هواپیمایی مالزی ؛ رمز و راز ناپدید شدن عجیب در آسمان
در تاریخ 8 مارس 2014، پرواز شماره 370 هواپیمایی مالزی که از کوآلالامپور به پکن در حال حرکت بود، پس از بلند شدن از فرودگاه، به طرز معماگونهای ناپدید شد. این پرواز که با هواپیمای بوئینگ 777 انجام میشد، به نظر میرسید که همه چیز طبق برنامه پیش میرود. هواپیما سر ساعت و بدون هیچ گونه تاخیری از فرودگاه کوآلالامپور به آسمان برخاست، اما تنها نیم ساعت پس از پرواز، ارتباط آن با برج مراقبت قطع شد و هیچ پیامی از آن به زمین ارسال نشد. این رویداد موجب شروع یکی از پیچیدهترین تحقیقات در تاریخ حمل و نقل هوایی شد.
آخرین سیگنالهای دریافت شده از این پرواز از منطقهای در آسمان دریای جنوب چین بود، پس از آن هیچگونه تماس یا سیگنال دیگری از آن هواپیما دریافت نشد. برخی از رادارهای نظامی گزارش کردند که هواپیما پس از قطع ارتباط با برج مراقبت، به سمت غرب و دریای چین دور زد و در نهایت در آسمان دریای آندامان ناپدید شد. جستجوهای جهانی برای پیدا کردن این هواپیما همچنان ادامه دارد و هنوز پاسخی قطعی در مورد سرنوشت آن و مسافران آن وجود ندارد.
ناپدید شدن پرواز شماره ۳۷۰ هواپیمایی مالزی
بعد از ناپدید شدن پرواز شماره ۳۷۰، بسیاری از نظریهها و گمانهزنیها پیرامون این حادثه مطرح شد. پرواز شماره ۳۷۰ شامل ۱۲ نفر کارکنان هواپیما و ۲۲۷ مسافر بود، از جمله دو نفر از ایران. یکی از بزرگترین پرسشها این بود که چرا این هواپیما بدون هیچگونه هشدار یا نشانهای از حادثه، مسیر خود را تغییر داده و به ناگهان ناپدید شد.
آیا این حادثه نتیجه یک نقص فنی بود؟ آیا اختلالات انسانی در این حادثه دخیل بودند؟ آیا ممکن است اقداماتی عمدی صورت گرفته باشد که منجر به ناپدید شدن این پرواز شده است؟ اینها سوالاتی بودند که ذهنها را درگیر کرده بود.
کشف قطعات هواپیما
در حالی که عملیات جستجو در مناطق مختلف دریاهای جنوب چین، تنگه مالاکا و دریای آندامان ادامه داشت، قطعاتی از هواپیما در مناطقی دور از محدودههای اولیه پیدا شد. در ماداگاسکار تیکههایی از بدنه هواپیما پیدا شد، اما هیچ نشانه یا شمارهای که مربوط به پرواز شماره ۳۷۰ باشد، روی آنها وجود نداشت. جستجوها در اقیانوس هند به مساحت 120,000 کیلومتر مربع نیز نتایج قابل توجهی نداشت. هیچ اثری از هواپیما در این مناطق یافت نشد و کارشناسان همچنان در جستجوی شواهد بودند.
فرضیات مختلف درباره ناپدید شدن پرواز
شاید یکی از عجیبترین جنبههای این حادثه، قطع ارتباط هواپیما با برج مراقبت قبل از اینکه مسیر خود را تغییر دهد باشد. برخی از کارشناسان گمان میکنند که ممکن است بخشی از سیستم ارتباطی هواپیما آسیب دیده یا سوخته باشد، که منجر به قطع ارتباط شده است. اما این تئوری توسط برخی دیگر از متخصصان رد شد، زیرا اگر سیستم ارتباطی آسیب دیده باشد، هواپیما نمیتواند خود را از مسیر اولیه خارج کند.
سوابق گذشته خلبان و کمکخلبان این پرواز نشان میدهند که این افراد جزو خلبانان با تجربه و کاملاً حرفهای بودند و هیچ نشانهای از رفتار غیر عادی از آنها وجود نداشته است. بنابراین، مسئله حوادث داخلی یا اختلالات ناشی از اشتباه انسانی، به نظر غیرمحتمل میآید.

نظریهها و گمانهزنیها
در میان گمانهزنیهای مختلف، یکی از تئوریهای مطرح این است که هواپیما ممکن است به عمد تغییر مسیر داده باشد تا به جایی دور از دسترس برسد. گفته میشود که ممکن است رادارهای هواپیما هک شده باشند و موقعیتهای اشتباهی به برج مراقبت و رادارهای خارجی ارسال شده باشد. البته این اقدام به چنین دقتی، نمیتواند توسط یک هکر معمولی انجام شود و برخی گمانهها حاکی از این هستند که ممکن است یک دولت یا گروه سازمانیافته پشت این حمله باشد.
جستجوهای بینالمللی برای پیدا کردن هواپیما
عملیات جستجو برای یافتن پرواز شماره ۳۷۰ یکی از بزرگترین و پیچیدهترین عملیاتهای بینالمللی در تاریخ حمل و نقل هوایی به شمار میرود. بیش از ۲۶ کشور در این عملیات مشارکت داشتند. جستجو ابتدا در خلیج تایلند و دریای جنوبی چین آغاز شد، اما پس از آن که محققان متوجه شدند که هواپیما ممکن است به سمت غرب و اقیانوس هند حرکت کرده باشد، عملیات به این ناحیه گسترش یافت.
این عملیات به مدت سه سال ادامه داشت و هزاران کیلومتر مربع از اقیانوس هند جستجو شد، اما هیچ اثری از هواپیما یافت نشد. در نهایت، بسیاری از کشورهای مشارکتکننده در این عملیات، مجبور شدند جستجو را متوقف کنند، زیرا شواهد جدیدی برای پیگیری وجود نداشت.
نتیجهگیری
پس از 11 سال از ناپدید شدن پرواز شماره ۳۷۰ هواپیمایی مالزی، هنوز پاسخ قطعی به این سوال که چرا این هواپیما ناپدید شد و چه بر سر مسافران آن آمده است، وجود ندارد. تحقیقات همچنان ادامه دارند و ممکن است در آیندهای نزدیک، پرده از این معما برداشته شود. شاید هنوز هم کسانی باشند که به حقیقت این حادثه نزدیکتر از هر کسی دیگر باشند.
